Copyright © by Ulrica de la Mar - 2009-2018 - Alle rechten voorbehouden

donderdag 31 december 2009

Mijn Tewerkstelling (25)

Deze week minder Tewerkstellings-berichten, omdat iedereen verplicht vrij heeft.
Nu is het Vandaag oudejaarsdag, een goede gelegenheid om een aantal zaken toe te voegen of misschien te weinig aangehaald.
Om te beginnen wil ik benadrukken dat wat ik in mijn Vandaagjes schrijf écht allemaal is gebeurd, niets is verzonnen of aangedikt, integendeel.

Uit openbare stukken wil ik, voor dit moment, een paar zaken aanhalen. Zaken waaruit blijkt dat deze Tewerkstelling van geen kanten deugt, zoals uit mijn mijn reeds geschrevene Vandaagjes blijkt.

Een aantal letterlijke overgenomen regels uit Bestuursvoorstel door B&W:
-) De Sociale Werkvoorziening (SW) is een vrijwillige voorziening, waar steeds meer personen gebruik van willen maken en hiertoe door het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) geïdiceerd worden.
Vrijwillig?? Nee, echt niet! Wanneer je niet aan dit project meewerkt, kom je na het uitzitten van je drie-maands-contract niet in aanmerking voor een bijstandsuitkering.

-) De kern van de "modernisering" van de SW is dat de personen in de SW zo regulier mogelijk gaan werken, passend bij hun capaciteiten en ambities.
Passend?? Ik heb MBO+/HBO werk- en denkniveau maar moet ongeschoolde werkzaamheden verrichten.

En uit Visie Arbeidsmarktbeleid 2009-2015:
-) Naast de uitvoering van de Sociale Werkvoorziening zet ...(stad) de infrastructuur van ...Bedrijven op dit moment al breder in. Zo worden mensen met een opleidingsniveau vanaf MBO niveau 2 via een dienstverband bij ...Bedrijven bemiddeld naar ander regulier werk.
Bemiddelen?? Welgeteld heb ik één keer naar CWI/UWV gemogen om, begeleid door een jobcoach, te zoeken naar vacatures. De mogelijkheid om, in werktijd van deze Tewerkstelling, gebruik te maken van de aanwezige computers, is er niet. Deze zijn niet toegankelijk en in bezit genomen door de administratie en de werkleiding. (Klik op foto voor vergroting)

Een paar uitgesproken zinnen en opmerkingen vanuit de werkhal:
-) Leidinggevende: "Het enige dat je hier mag, is aanpassen."
-) Leidinggevende: "Menselijk zijn, dat ik als eerste vereiste vind voor een werkbare vloer, mag ik niet zijn. Mijn contract zal niet worden verlengt."
-) Jobcoach: "Wij bemiddelen en gaan alleen actief op zoek naar werk voor diegene waar een grote kans bestaat dat werk gevonden word.
-) Jobcoach: "Wanneer ik werk voor je vind, heb je dit altijd te accepteren. Ook wanneer dit beneden je niveau is. Doe je dit niet dan is het "weigeren van aangeboden werkcontract" en zal ik dit doorgeven aan de Sociale Dienst."

Om dit jaar een beetje positief te eindigen;
Mede Tewerkstellige: "Ik vind het hier fantastisch! Ik vermaak mij prima!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten